Roemruchte bladen als Popfoto en de Muziek Express gingen al eerder ten onder. En vandaag valt na veertig jaar ook het doek voor de Hitkrant. “Of je er rouwig om moet zijn? Ja“, zegt bladenmaker Rob van Vuure. “Er gaat toch weer een iconisch blad ter ziele.”
Het rijk geïllustreerde muziekblad begon in 1977 als opvolger van de gratis Nationale Hitparade Krant en als broertje van Muziekkrant Oor. De Oor-uitgever, Keihard & Swingend, wilde een populair popblad voor een breed publiek, om de uitgeverij meer financiële armslag te geven. De Hitkrant was voor de tieners die te jong waren voor Oor, meer op de hits gericht dan op de serieuze popmuziek. De Hitkrant was in de jaren tachtig verreweg het populairste popblad. De hoogste oplage haalde het blad in 1987: 80.000.De opkomst van internet en andere meidenbladen, zoals de CosmoGIRL!, deden de Hitkrant uiteindelijk de das om. Sterren hebben nu hun eigen site met foto’s en nieuwtjes. De oplage van de Hitkrant daalde van 60.000 in 2000 naar 13.000 in 2016.
De site en de app van Hitkrant blijven bestaan. En zes keer per jaar komt er een posterspecial uit. Van Vuure: “Het is een compliment waard dat ze het zo lang hebben volgehouden.”