Ooit maakte Rena Effendi (1977) voor oliemaatschappij BP foto’s voor een bedrijfskalender die, zoals alle bedrijfskalenders, uit louter positieve beelden moest bestaan over wat BP had bereikt. Misschien is het wel uit gewetenswroeging dat de Azerbeidjaanse terugkeerde naar de straten van Mahalla, een van de oudste wijken in Bakoe, de hoofdstad van Azerbeidzjan. Haar geboortestad.
De voormalige tolk van Azerbaijan International Operating Company fotografeerde er de veranderingen die (nog steeds) plaatsvinden als gevolg van de aanleg van een oliepijplijn die loopt van Bakoe, via Tbilisi in Georgië, naar Ceyhan in zuidelijk Turkije.
De bewoners van Mahalla hebben dagelijks te maken met die pijplijn. Hun huizen worden
afgebroken om plaats te maken voor luxueuze appartementen, bestemd voor hen die zwemmen in het oliegeld.
Een deel van de foto’s – die over de vervuiling in haar geboorteplaats Baku (Azerbeidzjaan) – zullen een plaats krijgen in haar nieuwe, spoedig te verschijnen fotoboek. In dat boek zal ze het stedelijk verval en de vervuiling contrasteren met de vlinder verzameling van haar vader. Zijn verzameling bestond uit 90.000 exemplaren.