Pas op met privefoto’s op internet
“Het is bizar, vleiend, maar ook wel eng”. Zo reageert Daniëlle Smith uit O’Fallon (Missouri, VS) op de foto’s die een vriend van de familie vanuit Tjechië doormailde. Toen de Amerikaan door een winkelstraat in Praag reed, stuitte hij onverwacht op een levensgrote afbeelding van zijn vrienden in de etalage van een supermarkt. Hoe kan het dat hun foto, die zij ooit maakten voor een kerstkaart, op billboard-formaat opduikt in Tjechië?
Op haar eigen weblog schrijft Daniëlle dat ze de foto van haar gelukkige gezinnetje ooit op Facebook heeft gezet, “maar die site is alleen maar toegankelijk voor mijn vrienden”. Maar zo werkt dat natuurlijk niet. Zoekmachines duikelen de bewuste familiefoto in een split van een seconde op.
Happy family
Zo zijn de reclamejongens van de Tjechische Albert Heijn vermoedelijk ook te werk gegaan. Wie zoekt naar extra grote foto’s op de trefwoorden ‘happy family’ krijgt de privéfoto van het gelukkige gezin uit Missouri direct aangereikt.
Amerika is lekker ver weg, moeten ze op de advertentie-afdeling hebben gedacht en dus werd de kerstkaart-foto zonder toestemming gebruikt voor de nieuwe campagne. Op Twittermoms zegt Daniëlle verbijsterd te zijn over de handelswijze van de Tjechische grootgrutter.
artikel ‘stolen picture’ op daniëlle’s website
twittermoms
de orginele foto (hq)