Het was echt zijn eigen idee, verklaart de moeder van Ryan Kaji iedere keer. Ryan was geobsedeerd door YouTube en wilde graag zelf in een filmpje verschijnen. Zijn enthousiasme was zo aanstekelijk dat hij vanaf 2019 de best betaalde minderjarige YouTuber ter wereld was en een voorbeeld voor nieuwe ‘kidfluencers’, al dan niet aangespoord door enthousiaste ouders.
Ryan’s populariteit schuilt volgens zijn ouders in het oprechte enthousiasme waarmee hij in zijn filmpjes speelgoed uitpakt en bekritiseert, meespeelt in sketches of pretparken over de hele wereld bezoekt. Daarnaast spreekt de Texaanse Ryan op YouTube niet alleen een Amerikaanse doelgroep aan, maar is hij met een Japanse vader en Vietnamese moeder een jongen waarin ook veel Aziatische kinderen zich herkennen.
Ryan’s Toy Review is inmiddels uitgegroeid tot Ryan’s World: een veelkoppige slang met negen YouTubekanalen, een show op Nickelodeon Jr. en Amazon Kids+ en talloze advertentiecontracten. Ryans naam prijkt op 1.600 producten in dertig landen. Naast zijn vader en moeder werken dertig stemacteurs, editors, cameramensen en animatoren mee aan zijn succes. Van de 220 miljoen euro die het bedrijf vorig jaar verdiende komt nog maar zo’n 10 procent binnen via YouTube. complete artikel