Met Creepin’ van Metro Boomin, The Weeknd en 21 Savage staat in de Top 40 voor de derde keer een nummer in de top 3 dat is gebouwd is om één en hetzelfde sampletje, ‘geleend’ van Enya (Boadicea). Het komt zelden voor dat één liedje zo vruchtbaar is.

In 1987 zette Enya het op haar debuutalbum. Boadicea, een lied waarvan de klanken heel bekend zijn, maar dat als origineel niets deed in de hitlijsten. The Fugees maakten de melodie wereldberoemd door het te gebruiken in Ready or not, Mario Winans samplede het nummer in I don’t wanna know en beide liedjes schopten het in de Top 40 tot de bovenste drie. De volgende variant, Creepin’, bereikt deze mijlpaal vandaag ook.

The Winstons

Toch komt Boadicea qua ‘hergebruik’ echt niet in de buurt van het meest gesampelde liedje allertijden. Volgens whosampled.com is maar liefst 6054 keer een deel van de song Amen, Brother van The Winstons door andere artiesten gebruikt. Het gaat dan in het bijzonder om een stukje van een ‘kale’ drumbreak van zeven seconden, met een paar fraaie ritmische variaties.

Onder de liedjes die een stukje van Amen, Brother gebruikten, zitten meerdere hits en de variatie in stijlen is groot. Wat te denken van Informer (Snow), Straight outta Compton (NWA), Fire Starter (the Prodigy) en You know I’m no good van Amy Winehouse.

Berooid en dakloos
Veel heeft de bedenker van die legendarische drum-riff, Gregory Coleman, er niet aan overgehouden. Minder dan niets om precies te zijn. Hij overleed berooid en dakloos in 2006 in Atlanta. Drummer Gregory Coleman, de man die met zijn typische drumwerk historie schreef, eindigde berooid en dakloos. Hij overleed in 2006 in Atlanta. Richard Spencer, de bandleider van de Winstons, maakte zich in latere jaren wel eens boos om het plagiaat, zoals hij de samples betitelde. Tegelijkertijd voelde hij zich ook gevleid dat het lied zo vaak werd is gebruikt.


Lees hier het complete artikel